باشگاه تاب آوری، راههای تقویت تاب آوری
باشگاه تاب آوری؛ انعکاس دهنده فعالیتها و اقدامات تخصصی کارگروه تاب آوری در رسانه مددکاری اجتماعی ایرانیان
باشگاه تاب آوری (Resilience Club): اجازه دهیم فرزندانمان تلاش و حد بهینه استقلال را حتی اگر (اندکی) سخت به نظر می آید تجربه کنند.
- شوخی و خلاقیت را همراه همیشگی بدانید این بخودی خود هیجان و نگرش مثبت را زنده نگه میدارد.
- بیاموزیم روابط ما مسأله اصلی و از هر چیزی مهمتر است.
- خدمت و کمک به دیگران و استفاده مشترک از اسباب بازی ها و تقسیم خوراکی ها را بین بچه تمرین دهیم
- چه در صف اتوبوس و چه در صف مدرسه و رستوران ، صبوری کردن را تمرین داده و بیآموزیم
- هر از گاهی از ارائه و دادن چیزهای بسیار معمولی مثل لباس، غذا، آب و یا اسباب بازی های بسیار متداول که معمولا بچه ها از آن برخوردار هستند خودداری کنید در این معنا که همیشه همه چیزرا در همه حال برای بچه ها فراهم و ارایه نکنیم .
- بخشیدن لوازم التحریر و لباس های نو یا مستعمل را با بچه ها تمرین کنیم ایشان را با فعالیتهای خیریه آشنایی عملی بدهید (رویکرد عشق و خدمت به دیگران باشد نه جلب تایید و تصویب)
- هر از گاهی از فرزندان، مددجویان و دانش آموزان و مُراجعین خود در حد وسع و توان شان کمک بخواهید که ایشان طعم شیرین کمک به دیگران را بچشند.
- ایشان را با مفهوم گر صبر کنی ز غوره حلوا سازی یا زهری که مرا نکشد مرا قویتر میسازد آشنایی دهید شرایطی فراهم کنیم که بچه ها با مفهوم مبارزه با سختی و چالش های زندگی آشنا شوند.
- اگر بچه ها خواسته ای دارند اجازه دهید برای بدست آوردنش سعی کنند و تهور و تلاش کردن را بیاموزند.
- مراقبت و نظافت لباس و وسایل شخصی را به خود ایشان واگذار نمایید.
- موفقیتهای تحصیلی، ورزشی و سایر موفقیت های مدرسه ای، خانوادگی و اجتماعی کودکان را یاد آوری نمایید هر چند مدت زمانی از آن گذشته باشد.
- مرتب کردن تختخواب، نظافت شخصی و مسواک زدن و .. مسئوولیتهای شخصی به حساب می آید مورد مطالبه توجه و تمرین قرار دهید.
- هر داشته وخواسته را با شکرگزاری و دعا عجین نماییم.
- پوشش و لباس متناسب با فصل و موقعیت را تمرین دهیم (تطابق و سازگاری)
- اجازه و فرصت بسازیم بچه ها آشفتگی ها و چالش ها را درک وتجربه کنند و بیاموزند که رنگین کمان های زیبا بعد از طوفان خواهد رسید.
- فرصت تجربه و تمرین بسازیم که میتوان از گرفتاریها و مشکلات با کمک یکدیگر به سهولت عبور کرد.
- برای بچه ها در موقعیت های سخت فرصت جلب حمایت و مشارکت دیگران را فراهم آوریم
- در برابر اصرار و پافشاری ایشان برای حل مشکلات غیر حیاتی (اندکی) مقاومت کنیم فرصتی بسازیم تا کودکان صبوری و مطالبه را بیاموزند.
- بیاموزیم هنگامی بزرگان صحبت میکنند تقدم و تأخر در گفتگو را رعایت کنند و متناسب با سن و جایگاه خود صحبت کنند.
- به بچه ها فرصت دهیم با وسایل و خوراکی های کودکانه خود میهمانی های کوچک و سخاوتنمدانه برپا کنند.
- هر از گاهی غذاهای جدید، وسایل جدید، زبانهای جدید و همبازیهای جدید فراهم آوریم.
دکتر مقدسی؛ خانه تاب آوری
مجله اینترنتی مددکاری اجتماعی ایران